Jane Austen "Duma i uprzedzenie"

Udostępnij ten post

Tytuł: "Duma i uprzedzenie"
Autor: Jane Austen
Tytuł oryginału: "Pride and Prejudice"
Wydawnictwo: Prószyński i S-ka
Liczba stron: 304
Moja ocena: 6-/6

Jane Austen to angielska powieściopisarka. Urodziła się w 1775 roku na plebanii w Steventon, jako jedna z dwóch córek wielebnego Georgea Austen i jego żony Cassandry. Jane z siostrą były sobie bardzo bliskie i to do końca życia. Austen nigdy nie wyszła za mąż i zmarła w wieku 41 lat. Napisała m.in. "Rozważną i Romantyczną", Dumę i uprzedzenie", "Emmę" czy "Perswazje".

W malowniczym hrabstwie Hertfordshire mieszka rodzina Bennetów. Ich codzienne życie zmienia przyjazd bogatego Charlesa Bingleya. Ojciec pięciu córek a zarazem głowa rodziny po namowach żony wybrał się do nowego sąsiada by go przywitać. Pani Bennet ma nadzieję, że jedna z jej pięciu córek zachwyci swoją urodą pana Bingleya. Jej radość potęguje fakt, iż nowy gość wydaje bal i zaprasza na nią całą rodzinę Bennetów. Wyraźnie widać, że Charles jest zainteresowany najstarszą z córek Jane. Wraz z panem Bingleyem do hrabstwa przyjeżdża pan Darcy, który wzbudził w jednej z córek - Elżbiecie - chłodne uczucia. Jak potoczą się losy sióstr Bennet? Co zwycięży: duma i uprzedzenie czy prawda i miłość?

Nigdy bym nie pomyślała, że ta książka przypadnie mi aż tak do gustu. Zakochałam się w XIX wiecznej Anglii po uszy. Każdy opis krajobrazu i miejscowości czytałam po parę razy. Uwielbiam ten wiek za klimat, elegancję i słowa. To wszystko jest takie magiczne i pełne uroku. Czasami naprawdę bardzo żałuję, że nie urodziłam się w tamtych czasach.
Pióro Jane Austen to czysta finezja. Autorka idealnie podkreśla świetność tamtych czasów. Jednym z głównych wątków powieści jest oczywiście miłość, ale nie zabraknie pobocznych wątków i problemów z którymi będą musieli zmierzyć się bohaterowie. Autorka sprawnie wplata w dialogi refleksje i przemyślenia. W zabawny sposób przedstawia "złe" postacie. Oprócz tego, nieraz można pośmiać się pod nosem z docinek Elżbiety albo infantylnych wypowiedzi dwóch najmłodszych sióstr Bennet.

Jeżeli chodzi o bohaterów to po raz kolejny jestem nimi zauroczona. Polubiłam Jane i Charlesa, ale najbardziej do gustu przypadła mi Elżbieta i Darcy. Ta dwójka razem to istna bomba atomowa. Podobał mi się Darcy z tą swoją dumą i egoizmem i zachowanie Elżbiety, która skutecznie go odrzucała i głośno wypowiadała swoje zdanie na jego temat. Oprócz tego ubóstwiam jej sarkazm i inteligencję. Mimo iż oboje darzą siebie silnym uczuciem, przez większą część książki odnoszą się do siebie dosyć chłodno. Ich zachowanie momentami bywa bardzo komiczne. Pokochałam tę parę od samego początku. Niestety tak jak i polubiłam niektórych bohaterów to innych w ogóle. Pani Bennet, Lidia i Katarzyna to mało interesujące postacie. Interesują się tylko wypadami do miasta do stacjonujących żołnierzy. Na dodatek pan Collins! Mówię zdecydowanie "nie" tej postaci.

"Duma i uprzedzenie" to pełna uroku powieść o miłości i przyjaźni. Pióro Jane Austen idealnie oddaje klimat XIX wiecznej Anglii. Jestem zauroczona tą książką i mam nadzieję, że szybko zapoznam się z innymi powieściami tej autorki. Jedyne co mi pozostało to zachęcić Was do poznania rodziny Bennet. Gorąco polecam!

PS. Ostatnio rzadko zaglądam na swojego bloga, a co dopiero mówić o Waszych blogach. Matura coraz bliżej, a czasu wolnego coraz mniej. Staram się pogodzić jakoś te obowiązki, ale nie zawsze daję radę. Już niebawem ogłoszę konkurs, ale więcej informacji w następnych postach. Trzymajcie się ciepło!

10 komentarzy :

  1. Trzeba w końcu przeczytać coś J. Austen, bo wstyd nie znać takich klasyków ;-) A "Dumą i uprzedzeniem" wszyscy się zachwycają, więc musi w sobie coś mieć!

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbia tę autorkę i jej historie. Ta konkretna książka jest moją ulubioną :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Duma i Uprzedzenie to jedna z moich ulubionych powieści

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo lubię tę autorkę. Czytałam i podobała mi się

    OdpowiedzUsuń
  5. Powiem tak - kiedyś próbowałam przeczytać tę książkę, ale irytowała mnie strasznie matka Lizzy, która na początku powieści ma wielkie wejście. Może kiedyś podejdę do tej książki jeszcze raz, natomiast z powieści Austen uwielbiam Perswazje ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie czytałam, oglądałam ostatnio film, to był chyba już czwarty raz :) Mam w planach oczywiście.

    OdpowiedzUsuń
  7. Książek autorki nie trawię, za to zachwycam się ekranizacjami :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Od dawna mam w planach tę książkę. Wreszcie muszę ją przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń

  9. Książki jeszcze nie czytałam, ale muszę w końcu po nią sięgnąć. Za to film oglądał ze mną mój mąż, w co nie mogłam uwierzyć, bo On jest zagorzałym przeciwnikiem takich ekranizacji!!

    OdpowiedzUsuń